// U leest ...

Emil Hüsstege: Digitale kunst

Emil Hüsstege is sinds 1993 bezig met het maken van kunst op de computer en was daarmee een van de voorlopers op het gebied van digitale kunst. Door het verfijnen van de techniek en zijn kennis en ervaring op dit gebied kan hij zijn creatieve ideëen perfect uitvoeren.

Hij “schildert” als het ware zijn digitale schilderijen op de computer en het werk bestaat dus eigenlijk alleen als een digitaal origineel, de zogenaamde digitale kunst.

De definitie van Digitale kunst is werk dat digitaal geproduceerd is door middel van een computer, waarbij de voorstelling met behulp van een teken- of schilderprogramma op het scherm wordt ontworpen of “geschilderd”. Het resultaat is een werk dat buiten de computer om bestaat in de vorm van een lambda- of een gicléedruk. Het digitaal gedrukte werk kan als een ‘origineel’ werk beschouwd worden, een computerprent.

De eerste werken konden in die tijd nog niet op een hoogwaardige manier worden afgedrukt. Nu kan dat wel en Hüsstege drukt zijn werk zelf af op een giclée-printer.

Een Giclée-print  is een relatief nieuwe productiemethode die kunstenaars in staat stelt op een hoogwaardige manier kunst te produceren.

De Giclée-print  is een eigentijds drukmedium dat voldoet aan de hoogste eisen die door kunstenaars, musea en kunstverzamelaars aan grafieken worden gesteld. Hierdoor heeft de Giclée-print een gelijkwaardige plaats veroverd tussen de meer bekende traditionele grafiek technieken als de ets, zeefdruk en steenlitho. Ze komen niet in de plaats van deze technieken maar zijn een uitbreiding van het aantal mogelijke technieken. Giclee’s zijn betrekkelijk nieuw maar worden steeds meer gewaardeerd en geaccepteerd. Belangrijke musea zijn al giclees van gerenommeerde kunstenaars aan het verzamelen.

In Amerika is de Giclée al volledig geaccepteerd en bestaat 50% van de gelimiteerde oplagen uit Giclée’s

De hoge kwaliteit inkt (op basis van echte pigmenten) en een piezo-printkoptechnologie, waardoor de inkthoeveelheid en frequentie zeer nauwkeurig in de hand gehouden kan worden, gecombineerd met hoogwaardig papier of canvas garandeert een constante hoge kwaliteit met een lichtechtheid van minimaal 100 jaar.

Digitale kunst is originele kunst, mits geproduceerd onder dezelfde strikte voorwaarden als traditionele grafiek. Met andere worden, wanneer de editie van het werk volledig gedrukt is, mag de kunstenaar het werk uit de betreffende serie niet meer drukken.

Indien een digitaal werk niet in oplage maar slechts éénmaal wordt afgedrukt spreken we van een Monogiclée

Emil Hüsstege levert bij zijn werk een gesigneerd certificaat van echtheid waarbij wordt aangegeven of het een oplage of een enkel werk (monogiclée) betreft.

Klik hier voor de laatste Monogiclée’s
Klik hier voor de laatste Giclée’s

Reageren is niet meer toegestaan.